Salam Ramadhan

>> Wednesday, September 12, 2007

Do'a Malaikat Jibril Menjelang Ramadhan:


"Ya Allah tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: * Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); * Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri; * Tidak berma'afan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya."


Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali.

Dapat kita bayangkan, yang berdoa adalah Malaikat dan yang mengaminkan adalah Rasulullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumat.


* * * * * * * * * * * * * *

Nauzubilllah... umie dapat pesanan ini dari YM dan ingin berkongsi dengan kalian. Melalui pesan ini juga, mie ingin memohon maaf pada SESIAPA sahaja sekiranya selama ini mie memiliki kesalahan, baik yang tidak disengaja maupun yang disengajakan.

Di kesempatan ini juga, mie ingin mengucapkan SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA buat seluruh umat islam.. Semoga Ramadhan kali ini membawa keberkatan dan kebahagiaan yang dicari selama ini.


Harapan Ramadhan - Raihan dan Man Bai

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan


Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Nak MENDOWNLOD klik kat SINI



HADIRMU DIRINDUI, PERGIMU DGN HARAPAN DAPAT JUMPA LAGI, KUKUHKAN TARBIYYAH, GANDAKAN IBADAH, MANTAPKAN JUNDIYYAH…SELAMAT MENJALANI DAN MENIKMATI IBADAH PUASA…SALAM PERJUANGAN MENGAPAI LAILATUL QADAR!! SELAMAT BERJUANG MERINTIH REDHA, RAHMAT DAN KEAMPUNAN ALLAH S.W.T. SEMOGA RAMADHAN TAHUN INI LEBIH BERMAKNA BUAT SEMUA..

4 comments:

shye September 14, 2007 at 12:53 AM  

salam, Umie...

saya dapat tahu hadis Rasulullah s.a.w. mengenai doa malaikat Jibril ni, tiada bukti ianya sahih... ia adalah hadis maudhu' (palsu). so, sejak tu, saya pun tak caya... hadis yang sahih adalah yang ini:

"Ertinya : Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam naik ke atas mimbar kemudian berkata, "Amin, amin, amin".

Para sahabat bertanya. "Kenapa engkau berkata 'Amin, amin, amin, Ya Rasulullah?"

Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : 'Hai Muhammad
celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!' maka kukatakan, 'Amin',

kemudian Jibril berkata lagi, 'Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!', maka aku berkata : 'Amin'.

Kemudian Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata lagi. 'Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi justru tidak memasukkan dia ke surga dan katakanlah amin!' maka kukatakan, 'Amin".

[Hadits Riwayat Bazzar dalama Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 dishahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No. 500 dari Jabir bin Abdillah)]

.::{ uMIe }::. September 14, 2007 at 3:21 PM  

Astaghfirullahalazim.. betol ke nie syahidatul? umie tak tahu la pulak.. sebab yg tukang ngantor pesanan tu pun member sekolah yg belajar kat mesir nun. so, ingatkan betul la pesanan tu.. Pepon, terima kasih sbb bagi tahu pasal nie yer..

shye September 16, 2007 at 2:51 AM  

yup must be betul la.. sebab dah banyak kali juga saya dapat info mengenai ini...

saya sendiri pernah forward pada member2 di YM.. kemudian saya baru tahu ia tak benar.. yang benar adalah hadis yg saya bagi tu..

kalau nak check, kena tahu sanad nya.. try tanya kawan mesir tu dia tahu tak sanad hadis tu..

anyway, tak salah pun untuk sering saling bermaafan.. malah digalakkan kan...

selamat berpuasa k..

p/s: I already linked ur blog... =) salam persahabatan dari saya..

.::{ uMIe }::. September 16, 2007 at 3:53 PM  

Syahidatul---> ooo kebarangkalian betul la ape yg syahidatul cakap tuh.. umie mmg fail la kalo bab2 hadis2 nie.. dlu, masa sekolah ada la belajar. skrg dah lupe.. teruk kan??!!

Pepon, nanti umie try tanya balik kat kawan umie tuh..

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP